torsdag, juli 14, 2011

Torsdag 14 juli i Ullared & Varberg


ÖSREGN är ett bra ord för att beskriva dagen. Jösses va det har regnat men vi har ju faktiskt klarat oss i två och en halv vecka så vi klagar inte, det blev bara lite "annorlunda".

I morgon är det "wheels and Wings" här i Varberg. Redan idag har vi hört musik från en del bilar som glider runt. Hur får vi ihop det med facket då?! Ja för vissa är vi kanske "Hell on heels", men som jag brukar säga "rent mjöl i påsen så blir det goda bullar". Men under denna vecka har vi snarare varit "angels when in need", räddaren i nöden helt enkelt. Det är många unga som har frågor om lön, OB och en hel del annat, men framför allt om lönen, lönen är viktig för de unga!

Det får mig osökt att tänka på ett seminarium som mitt fackförbund Handels annornade förra veckan i Almedalen. Det handlade om unga och om deras löner, närmare bestämt om det skapar fler jobb för unga, om man sänker deras lön. Enligt Stefan Carlén som är förbundsekomom på Handels, så skapar det inte fler jobb utan tvärt om! Tro mig när jag säger att för unga är lönen viktig, va fan jag är ung och jag tycker att lönen är skitviktig! På http://www.handels.se kan du kolla på seminariumet, gör det! Här på LO så vill vi att ni skall veta att vi står för "Lika lön för lika arbete!".

"Vägra vara utbytbar, kräv kollektivavtal!"
/Petter


Här är en tjej som vi "lyssnade" på när vi besökte en av alla arbetsplatser i Ullared. Där finns det många stora arbetspltser och det stora varuhuset heter faktiskt INTE Ullared, de heter GeKå´s vilket få känner till :o)

Idag har vi besökt 117 arbetsplatser,
sammanlagt har vi hittills besökt 2183.

Inga kommentarer: