måndag, juli 11, 2011

Måndag den 11 juli Halmstad

Hur var din första gång?
Jag minns det som igår, min första gång. Det var en varm sommardag år 2000 i Melbystrand och jag var 12 år, påväg till 13. Efteråt var jag väldigt trött men nöjd med mig själv, nästan lite lyrisk. Jag tänkte tyst för mig själv när min pappa hämtade mig "nu e jag vuxen".


(som vanligt är det inte killen på bilden som har skrivit brevet.)

Hur som haver så tänkte jag också berätta lite om när jag sommarjobba första gången. Det var i Lund på en fabrik,jag minns inte vad fabriken hette men min kusin var arbetsledare där och det var så jag fick det. Det var givande och spännande att få jobba för först gången. Jag var nog inte mer än 15 eller liknande. Men även om det inte var jätte längesen så var det mycket enklare då att få ett sommarjobb.

Idag har vi påbörjat "Facket på sommarjobben" i Halland och det första som slår mig efter en dag är att det är mycket färre unga som är ute och jobbar. Trist, framför allt för de unga men även för de lite äldre ute på arbetsplatserna. Det kan vara skönt med lite nytt folk som livar upp vardagen.

Men dagen har varit givande, tro inget annat. En massa unga som hade mycket frågor, ett gäng nya medlemmar och hela 2 nya företag som har tecknat kollektivavtal. Förutom att det är färre som sommarjobbar i år, så slår det mig också att bilden av "Facket" blir mer possitiv för varje år som går. Både bland unga men även bland arbetsgivare.
Kul tycker jag! Facket är bra, för alla inblandade parter.
/Petter Ungdomsansvarig i Handels Avd 3

Idag har vi besökt 133 arbetsplatser,
sammanlagt har vi hittills besökt 1743.

Inga kommentarer: