onsdag, juli 05, 2006

Dag 8 i Bohuslän

Idag har vi förflyttat oss till Smögen med informationstältet. Vi har varit 23 uppsökare och utöver det har 4 personer stått och informerat i tältet. Vi har besökt totalt 134 arbetsplatser i Smögen, Kungshamn, Hunnebostand, Bovallstrand.

Sveriges Radio Väst har även varit på plats och gjort intervjuer om vår kampanj.

Tyvärr har vi stött på ett stort antal svartarbeten, samtliga fall har rapporterats vidare till skatteverket. Läs gärna mer på www.jobbavitt.com varför man inte skall arbeta svart.
Blänkare
Solen skiner och en tjej kommer fram till informationstältet.
- Skall snart bort och skriva på anställningsavtal för mitt sommarjobb. Har blivit erbjuden 80 kr för att arbeta i en restaurang, säger ”Sara”

Pelle som är facklig representant för hotell och restaurangfacket slår i sitt kollektivavtal.
- Med tanke på din ålder och erfarenhet skall du tjäna 89 kr per timme enligt avtalet, säger Pelle.

”Sara” tackar för informationen och försvinner bort på bryggan. Efter en dryg timme kommer hon tillbaka till vårat informationstält.
- Jag sa till arbetsgivaren att enligt avtal skall man ha 89 kr i timmen, men han vägrade att betala detta. Så jag sa till honom att då är jag inte var intresserad av jobbet, för jag har inga problem att få sommarjobb någon annanstans där man faktiskt följer kollektivavtalet, berättar ”Sara” med ett leende.
/Chritian och Anna

Vi har hittills besökt 1 336 arbetsplatser

Inga kommentarer: